Du kan selv klargøre dine ski

Skisæsonen nærmer sig med hastige skridt, og for de mange skiløbere, der blot lagde skiene på loftet sidst de kom hjem fra skiferien og den sidste tur var kørt, så er her nogle gode råd til, hvordan de selv klargør og trimmer skiene til nye, optimale præstationer på pisterne.

Det lyder næsten ligesom en Olsen bande film, men er ikke desto mindre rigtigt: Du skal bruge et gammelt strygejern uden damp, grundvoks, en voksskraber, en korkprop og paraffin eller rigtig glidevoks.

Skiene renses for gammel voks med rensebenzin. Brug eventuelt skraberen først, hvis der er et tykt lag gammelt voks.
Hvis der er dybe ridser skal de fyldes ud, så der ikke trænger vand ind i skien. Indtrængende vand får trækernen til at rådne. Plastic af samme type som sålen (P-tex) fås flere steder. Det smeltes ned i hullet, og det overskydende skrabes/skæres væk, når det er kølet af. Hullet renses grundigt først.

Strygejernet sættes på syntetisk eller lidt varmere, der smøres grundvoks midt på skien og det smeltes ind. Det skal dække hele smørelommen, eller der, hvor du normalt smører voks på. Grundvoksen gør det meget lettere at få den almindelige voks til at sidde.

Vokslaget bør dog ikke blive for tykt, specielt ikke blød voks. Paraffin smeltes ind i resten af sålen.

Lad sålen køle af, mens du tager den anden ski under behandling. Når sålen er kold skrabes det overskydende voks og paraffin af. Paraffinen glattes ud med korkproppen.

Hvis stålkanterne er sløve kan de slibes op med en fil, men det er svært hvis man ikke har en speciel kantsliber eller noget at spænde skien fast med. På fjeldet betyder det ikke så meget med skarpe kanter, men hvis man for alvor skal på pistefræs, kan det være en god idé at få slebet skiene i en skiforretning.

Bindingen gås efter for slid, sprækker og mørnede plastic-dele. Check desuden bevægelige dele for slid. Skruerne strammes en ekstra gang og bevægelige dele smøres. Hvis skruerne er limet med epoxy-lim kan de løsnes ved at varme skruen med f.eks. en loddekolbe. Skruer bør altid limes med epoxy-lim eller tilsvarende. Det gør bindingen stærkere, forhindrer at skruen løsner sig og lukker skruehullet, så der ikke trænger vand ind.

Hvis oversiden af skien er meget ødelagt kan man overveje at lukke hullerne med lidt lak, så der ikke trænger vand ind i skien. Huller fra gamle bindinger fyldes ligeledes op og lukkes med lak, så der ikke trænger vand ind.

Alternativt kan man gå ned til sin sportsforhandler og få ham til at gøre skiene klar til sæsonstart!
Bookmark and Share